Reviews

Reviews over de opleiding Biologie aan Rijksuniversiteit Groningen

Wil jij Biologie studeren in Groningen? Onderstaand vind je reviews over de opleiding Biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen in Groningen. Ook staan er gemiddelde ratings van studenten over de opleiding Biologie en de Rijksuniversiteit Groningen in het algemeen.

Studenten over Biologie

De reviews zijn geschreven door studenten die de opleiding Biologie studeren of hebben gestudeerd. Kijk wat zij van deze Wo opleiding vinden zodat je deze informatie kunt gebruiken bij je studiekeuze.

Studeer je zelf de opleiding Biologie aan Rijksuniversiteit Groningen? Review dan deze opleiding!

• Onderwijsinstelling: Rijksuniversiteit Groningen
  • Type opleiding: Wo Bachelor
  • Plaats: Groningen
  • Aantal reviews: 4

Review van Madelein over Biologie aan Rijksuniversiteit Groningen

• 21-04-13

(Verwacht) Jaar van afstuderen:

2012

Onder de opleiding Biologie aan de Rijksuniversiteit van Groningen vallen eigenlijk meerdere studies. Zo is het eerste half jaar van de studie gezamelijk voor Ecologie, Mariene Biologie, Biomedische wetenschappen, Hersenen en Gedrag, Moleculaire biologie, Farmaceutische wetenschappen en farmacie. Na een half jaar kies je definitief je richting en kun je ook steeds meer vakken zelf kiezen. De opleiding bestaat voor een gedeelte uit verplichte vakken, maar je hebt ook veel keuzevrijheid en je kunt dus zelf vakken kiezen die je leuk lijken. Ik heb zelf gekozen voor Biomedische Wetenschappen en vakken die daaronder zouden kunnen vallen zijn: Immunologie, Oncologie, Metabolisme & Voeding, Bioorganische Chemie, Biostatistiek, Hersenen & Gedrag, Gedragsbiolgie, Medische Fysiologie enz. De meeste vakken bestaan uit een praktisch gedeelte en hoorcolleges. Vakken worden soms naast elkaar gegeven, maar het kan ook zijn dat je 3 weken fulltime met 1 vak bezig bent.

Ja de opleiding voldeed aan mij verwachtingen. Bij deze opleiding verwacht je dat je veel contacturen hebt en dit is meestal ook zo. Soms kun je tussendoor vakken hebben met alleen hoorcolleges en dan is het wat rustiger, maar meestal heb je ook practica.

Hoeveel contacturen heb je gemiddeld per week bij jouw opleiding?

25 uren

Hoeveel tijd besteed je gemiddeld per week aan jouw opleiding?

30 uren

Wat is je mening over de locatie van je school?

Uitstekend

Wat is je mening over de faciliteiten van je school?

Uitstekend

Wat is je mening over de organisatie van je school?

Toelichting

Groningen is een leuke stad om te studeren en de faculteiten liggen op mooie locaties in de stad.

Wat is je mening over de sfeer van je school?

Uitstekend

Wat is je mening over de colleges van je school?

Uitstekend

Wat is je mening over de docenten van je school?

Uitstekend

Wat is je mening over de ondersteunende organen van je school?

Goed

Wat is je mening over het niveau van je opleiding?

Hoog

Wat is je mening over de aansluiting van je opleiding?

Toelichting

Docenten hebben veel verstand van hun vakgebied en zijn altijd bereid vragen te beantwoorden. Tijdens practica is er ook veel persoonlijk contact met de docenten.

Beheerst Engels, Gedisciplineerd, Kunnen presenteren, Gemotiveerd, Nauwkeurig, Samenwerkend, Zelfstandig

Bij deze opleiding is het vooral belangrijk dat je een goede inzet hebt. Er zijn in verhouding met andere studies veel contacturen, maar daar staat tegenover dat er thuis minder gedaan hoeft te worden. Ook moet er regelmatig samengewerkt en gepresenteerd worden. Beheersing van de Engelse taal is belangrijk aangezien (bijna) alle boeken in het Engels zijn. College's worden wel gewoon in het Nederlands gegeven.

Wat zijn volgens jou de positieve en negatieve punten van jouw hogeschool en/of opleiding?

Positieve punten: Docenten zijn (bijna) altijd bereikbaar en bereid om vragen te beantwoorden. Ook zijn ze heel vriendelijk en hebben veel verstand van hun vakgebied. Negatieve punten: De begeleiding gedurende de studie en op keuzemomenten kan een heel stuk beter. Vragen kunnen niet altijd goed beantwoord worden door studieadviseurs en ook zijn er vaak pas laat voorlichtingen of geen voorlichtingen over volgende stappen in de studie en over wat voor baan je kunt krijgen nadat je klaar bent met studeren.

Review van Renée (21) uit Groningen over Biologie aan Rijksuniversiteit Groningen

• 13-02-14

(Verwacht) Jaar van afstuderen:

De opleiding Biologie in Groningen loopt het eerste half jaar samen met Life Science & Technology. Het gemiddelde aantal eerstejaars ligt rond de 400, maar na een half jaar verspreiden ze zich over 7 verschillende richtingen. De grootste richtingen binnen de opleiding Biologie zijn Biomedische wetenschappen en Gedrag- en neurowetenschappen. De andere richtingen zijn: Moleculaire wetenschappen, Ecologie&Evolutie, Algemene Biologie en Medische Farmaceutische wetenschappen. Met de opleiding Life Science & Technology kun je ook nog de richting Biomedische Technologie doen. Bij de ene richting is meer keuzevrijheid in vakken dan bij de andere richting. Bij de twee grootste richtingen heb je veel vrijheid, er zijn maar 4 vakken verplicht, de rest kun je zelf invullen, zelfs met vakken vanuit de andere richtingen. Hierdoor kun je voor het grootste deel je eigen bachelor invullen. Mijn richting is Gedrag- en neurowetenschappen, maar in mijn pakket heb ik ook veel medische vakken gedaan. Daarnaast moet je bij iedere richting (behalve BMT) een research-cursus doen van 6 weken. Hier heb je verschillende vormen van, van oncologie tot ecologie. De bedoeling hierbij is dat je 6 weken in tweetallen meeloopt met een lopend onderzoek, die gedaan wordt door een onderzoeker, vaak een PhD'er. Binnen de driejarige bachelor dien je 150 ECTS van je eigen major(je richting) te halen, daarnaast moet je 30 ECTS halen als minor (dit is een half jaar iets totaal anders, van rechten tot Spaans). Na de bachelor heb je verschillende mastervarianten, ze zijn allemaal tweejarig. Je hebt een onderzoeksvariant, een beleidsvariant en een communicatie/educatievariant. Een ander voordeel, vind ik, is dat je blokvakken hebt in plaats van lint vakken. Dit betekent dat je 3 weken fulltime met één vak bezig bent, en daarna heb je direct tentamen. Je hebt dan 3 keer 3 weken een vak, en dus om de 3 weken tentamen. Dit in plaats van aan het eind van de periode 3 tentamens in één keer en het nadeel dat je meerdere vakken tegelijk in de week hebt en dus alles goed moet bijhouden. Een ander voordeel is dat de docenten eigenlijk alle stof behandelen in hun colleges, waardoor je vrijwel geen boek hoeft te lezen. Als je goed oplet tijdens de colleges en aantekeningen maakt, kun je de slides leren thuis met je eigen aantekeningen. Dit is voor de meeste vakken voldoende om het tentamen te halen. Af en toe is wat achtergrondinformatie uit het boek wel handig om erbij te hebben.

De opleiding komt zeker overeen met mijn verwachtingen, bij de meeste vakken heb je niet alleen hoorcolleges maar ook practica. Dit verschilt van gedragspractica met muizen/ratten, of medische practica waarbij jezelf proefpersoon bent. Over het algemeen vind ik de practica heel leuk, het geeft je meer inzicht in de theoretische benaderingen die je krijgt tijdens de colleges. Deze opleiding heeft wel veel contacturen, je hebt vrijwel dagelijks 3-4 uur college. De meeste colleges beginnen 's ochtends om 9 uur. Soms heb je daarnaast nog een middag practica. Bij verschillende vakken zijn ook projectgroepjes, waarbij je in groepjes werkt aan een bepaald probleem of onderzoek en daar een verslag over maakt. Dit vond ik ook altijd heel leuk en leerzaam. Het effect van de vele contacturen is dat je minder thuis hoeft te doen, alleen wat leren voor tentamens.

Hoeveel contacturen heb je gemiddeld per week bij jouw opleiding?

20 uren

Hoeveel tijd besteed je gemiddeld per week aan jouw opleiding?

30 uren

Wat is je mening over de locatie van je school?

Goed

Wat is je mening over de faciliteiten van je school?

Goed

Wat is je mening over de organisatie van je school?

Toelichting

De opleiding Biologie valt binnen de faculteit Wiskunde- en Natuurwetenschappen. Deze faculteit zit in drie gebouwen op het Zernike Complex. Twee van de drie gebouwen zijn nog in hele goede staat, de nieuwste (de Linnaeusborg), is zelfs sinds 3 jaar pas officieel geopend. Het derde gebouw (de Nijenborgh) kom je als Biologiestudent niet vaak, maar ook dit gebouw wordt over een paar jaar op de schop gegooid en totaal vernieuwd. Er worden ook veel vakken gegeven op de Medische faculteit, deze zit aan het UMCG vast. Hierbij zit je vaak in de collegezalen waar geneeskunde-, bewegingswetenschappen- en tandheelkunde-studenten ook vaak college hebben.

Wat is je mening over de sfeer van je school?

Uitstekend

Wat is je mening over de colleges van je school?

Goed

Wat is je mening over de docenten van je school?

Goed

Wat is je mening over de ondersteunende organen van je school?

Goed

Wat is je mening over het niveau van je opleiding?

Hoog

Wat is je mening over de aansluiting van je opleiding?

Toelichting

Het nadeel is dat je in je eerste jaar met super veel studenten zit, omdat de specifieke richtingen hier nog niet aan de orde zijn. Dit resulteert vaak in een overvolle collegezaal, met veel geroezemoes. Maar in je tweede en derde jaar is dit vaak veel minder, omdat je met veel minder studenten in de collegebanken zit.

Analytisch, Beheerst Engels, Kunnen presenteren, Gemotiveerd, Samenwerkend, Zelfstandig

Binnen onze opleiding zijn veel contacturen, maar daarnaast moet je het allemaal zelf uitzoeken. Dit is vrijwel bij iedere universitaire opleiding het geval. Je moet redelijk goed kunnen plannen, want omdat je zoveel colleges en practica hebt, blijft er soms niet veel tijd over om te studeren voor je tentamen. Je hebt vaak maar 2 dagen volledig vrij om te studeren en daarna heb je direct tentamen. Je moet ook goed kunnen samenwerken, omdat je vaak in tweetallen of in grote groepen aan een project of onderzoek moet werken. Daarnaast moet je gemotiveerd zijn, anders red je het niet. De leerstof is redelijk pittig. Zonder colleges te volgen is het helemaal pittig. Alle boeken zijn in het engels, sommige colleges ook, dus beheersing van de engelse taal komt ook van pas. Dan moet je ook nog kunnen presenteren, veel van de projecten en onderzoeken dienen gepresenteerd te worden aan je medestudenten.

Opleiding positief: - Eigen creativiteit en invulling aan projecten. - Behulpzame docenten, je kunt ze altijd aanschieten voor vragen of andere hulp. - Veel keuzevrijheid binnen je bachelor. - Genoeg tijd naast de opleiding om andere dingen te doen, zoals sporten of verenigingsactiviteiten. - Nauw contact tussen je medestudenten, omdat je veel moet samenwerken leer je ze ook kennen. Opleiding negatief: - Veel studenten in het eerste jaar, veel vallen na eerste jaar af naar geneeskunde of andere studies. - Dikke, dure boeken, terwijl je ze niet veel gebruikt. Veel vakken hebben een ander boek. - Er wordt veel op het onderzoek gericht, terwijl je met deze studie best wel veel kunt. Maar het is best wel eenzijdig, je wordt in feite opgeleid als onderzoeker. Als je dat leuk vindt is het prima, maar als je iets anders wilt met deze studie is het wel frustrerend en vreemd af en toe.

Overige opmerkingen/toevoegingen?

Ik heb verschillende meeloopdagen gevolgd en ben naar open dagen van verschillende Universiteiten geweest. Daarop heb ik de keuze voor deze opleiding gebaseerd.

Review van Gerian (21) uit Emmen over Biologie aan Rijksuniversiteit Groningen

• 04-04-14

De werking van het lichaam, nadruk op celprocessen en moleculaire processen en dus niet de geneeskunde.

De studierichting waar ik een review over wil geven is:

Biomedische Wetenschappen

Komt deze studierichting overeen met de verwachtingen die je ervan had? Waarom wel of niet?

Het eerste jaar is erg algemeen en daar haal je als iemand geïnteresseerd in de medische wereld niet veel voldoening uit. Vanaf het twee jaar is er veel keuzemogelijkheid en tijd om je bachelor te personaliseren.

Wat vind je van de kwaliteit van de colleges?

Uitstekend

Wat vind je van de docenten?

Uitstekend

Hoe sluit deze studierichting aan op je opleiding?

Uitstekend

Wat is het niveau van deze studierichting?

Zeer hoog

Toelichting

De colleges zijn zeer informatief en worden gegeven door goed docenten een gastsprekers. Deze personen hebben erg veel verstand van hun vakgebied en kunnen veel vertellen over actuele onderwerpen waar ze vaak zelf mee bezig zijn. Het niveau van de studie is erg hoog en neemt daarom veel tijd in beslag. Er zijn in het eerste jaar veel mensen die (gedwongen) stoppen.

Analytisch, Beheerst Engels, Creatief, Gedisciplineerd, Kunnen presenteren, Gemotiveerd, Nauwkeurig, Samenwerkend, Stressbestendig, Zelfstandig

Analytisch: gedurende de hele studie op verschillende vlakken belangrijk. Engelse taal: de literatuur, sommige docenten en artikelen zijn Engels. Bij onvoldoende beheersing van de taal wordt het moeilijk de opleiding te halen. Creatief: zelf oplossingen bedenken en anders tegen problemen aankijken Gedisciplineerd: je zal veel tijd kwijt zijn aan contacturen en laburen, daarnaast is het normaal veel thuis te doen. Dagen van 9 tot 5 zijn normaal. Presenteren: over lopend onderzoek of je eigen onderzoek, komt veel voor Gemotiveerd: lange dagen Nauwkeurig: slordigheid wordt niet op prijs gesteld, met name op het lab. Samenwerken: veel projecten waar je partners niet kunt kiezen. Stressbestendig: veel drukke periodes en deadlines. Zelfstandig: als je iets wil moet je het zelf regelen.

Positief: er wordt veel informatie aangeboden, veel keuze, veel mogelijkheden Negatief: soms erg drukke periodes, weinig ondersteuning

Overige opmerkingen/toevoegingen?

Als je uitgeloot bent voor geneeskunde: kies deze studie niet. Het gaat niet om het zorgen of direct beter maken van mensen. Zelfs het ontwikkelen van medicijnen is maar voor een klein deel weggelegd. Hier leer je vooral over moleculaire en cellulaire processen geassocieerd met de mens.

Review van ilja (21) uit groningen over Biologie aan Rijksuniversiteit Groningen

• 12-11-14

2017

De studierichting waar ik een review over wil geven is:

Ecologie & Evolutie

De studierichting ecologie en evolutie gaat over de interactie tussen organismen en de omgeving waar ze in voorkomen samen met de genetische basis waarom organismen voor die bepaalde leefomgeving hebben gekozen.

Mijn ervaring over de opleiding is tot nu toe positief. Als je wilt weten hoe je naar bepaalde gebieden wil leren kijken en als je wilt weten hoe dieren in elkaar steken en dus begrijpen waarom ze op een bepaalde plek zijn en daarmee dus een beter begrip van de natuur krijgen en hoe ze die in stand houden is dit zeker een aanrader. Het lastige is wel dat het een hele brede studierichting is, want niet elk onderdeel is even interessant.

Wat vind je van de kwaliteit van de colleges?

Goed

Wat vind je van de docenten?

Goed

Hoe sluit deze studierichting aan op je opleiding?

Uitstekend

Wat is het niveau van deze studierichting?

Gemiddeld

Toelichting

Niet alle docenten begrijpen even goed hoe ze hun eigen expertise moeten delen met de studenten. Hierdoor wordt soms een vertekend beeld gegeven over hoe bepaalde aspecten van de natuur in elkaar steken. Het bolletje moet daarom eigenlijk ergens tussen goed en matig inzitten.

Analytisch, Beheerst Engels, Creatief, Gedisciplineerd, Gemotiveerd, Nauwkeurig

Bij de studie biologie worden vakken steeds los gegeven. Dat wil zeggen dat je steeds 1 vak tegelijk volgt en afsluit, daarna begint het volgende vak pas. Er wordt dus heel veel stof in een korte tijd gegeven. Je moet daarom zowel gemotiveerd zijn als gedisciplineerd om vakken voldoende af te kunnen sluiten. Vraagstellingen die je in de Ecologie stelt vragen om een creatieve kijk naar de natuur. Maar aan de vraagstellingen zitten weer veel eisen gebonden, je moet dus creatief zijn maar ook nauwkeurig in de formulering. Alle boeken van de studierichting zijn in het Engels dus een goede beheersing hiervan is belangrijk.

Doordat de studierichting op heel veel gebieden toegepast kan worden, is de behandelde stof niet altijd even interessant. Gelukkig wordt dit gecompenseerd met een interactief college en veel practica. Hierdoor krijg je een beter beeld hoe de theoretische kennis in de natuur wordt toegepast. Tentamens zijn vaak open vragen en vaak wordt er om creatief antwoord gevraagd. Hierdoor zijn soms de beoordelingen een beetje subjectief.

Overige opmerkingen/toevoegingen?