Reviews

Reviews over de opleiding Docent Muziek aan ArtEZ

Wil jij Docent Muziek studeren in Zwolle? Onderstaand vind je reviews over de opleiding Docent Muziek aan de ArtEZ in Zwolle. Ook staan er gemiddelde ratings van studenten over de opleiding Docent Muziek en de ArtEZ in het algemeen.

Studenten over Docent Muziek

De reviews zijn geschreven door studenten die de opleiding Docent Muziek studeren of hebben gestudeerd. Kijk wat zij van deze Hbo opleiding vinden zodat je deze informatie kunt gebruiken bij je studiekeuze.

Studeer je zelf de opleiding Docent Muziek aan ArtEZ? Review dan deze opleiding!

• Onderwijsinstelling: ArtEZ
  • Type opleiding: Hbo Bachelor
  • Plaats: Zwolle
  • Aantal reviews: 1

Review van ArendJan Averink over Docent Muziek aan ArtEZ

• 30-10-12

Als ODM'er word je opgeleid als Docent Muziek binnen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Met je diploma heb je een eerstegraads bevoegdheid, wat niets meer betekent dan dat je overal muzie...

(Verwacht) Jaar van afstuderen

2014

De studierichting waar ik een review over wil geven is:

ODM (Opleiding Docent Muziek)

Waar gaat deze studierichting over?

Als ODM'er word je opgeleid als Docent Muziek binnen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Met je diploma heb je een eerstegraads bevoegdheid, wat niets meer betekent dan dat je overal muziekles mag geven. (ook op de PABO bijvoorbeeld!). Daarnaast word je ook opgeleid tot CKV-docent, maar het is op dit moment nog maar de vraag of dat zo blijft, in verband met de maatregelen van de overheid. Natuurlijk zijn er nog veel meer opties, zo kun je een koor of orkest dirrigeren, workshops geven, aan de slag gaan als zangcoach bij een theatergroep, individuele muzieklessen geven, AMV geven op de muziekschool, bands coachen, in een band spelen, kortom: je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. In de opleiding krijg je voor al deze vakgebieden een basis mee om later mee aan de slag te kunnen.

Komt deze studierichting overeen met de verwachtingen die je ervan had? Waarom wel of niet?

De Opleiding Docent Muziek is een erg brede opleiding, met veel theorie en veel praktijk. Je krijgt zowel les in klassieke muziek als in de lichte muziek, daarnaast heb je gewoon veel verschillende soorten vakken. Denk aan zangles, les op je instrument, hoofdvaklessen (hier leer je muziekles geven), harmonieleer, solfege, literatuur, pianogroep, bancoaching, koorklas, ensemblelessen (hoe leid je een instrumentaal ensemble), directielessen (hoe dirigeer je een koor), arrangeren, muziekschrijven en nog allerlei keuzevakken. Deze vakken zijn uiteraard verdeeld over 4 jaar, daarnaast loop je altijd stage (al vanaf project 1)! Ik zit zelf in jaar 3, en de volgende punten zijn belangrijk om te weten: - Je krijgt veel verschillende vakken, je moet dus een beetje discipline hebben en kunnen doorwerken. - Het belangrijkste onderdeel van de opleiding is lesgeven, je moet dit dus echt leuk vinden en aanleg voor hebben. Je merkt vanzelf als het lesgeven je niet ligt. Je maakt overigens ook best veel muziek hoor! - Zingen is erg belangrijk in de opleiding, zorg dat je dit op peil hebt! - Het is erg handig als je een akkoordinstrument speelt, denk aan piano of gitaar. Dit scheelt je veel tijd en zorgen! De theorie is goed bij te houden, ook als je nog niet heel erg goed daar in bent. Het is al wel handig om solfege te oefenen, ook voor je toelating. (ritme tikken en van blad zingen). Zorg dat je je toelating niet onderschat, je moet er echt even staan en laten horen en zien wat je kunt!

Wat vind je van de kwaliteit van de colleges?

Goed

Wat vind je van de docenten?

Goed

Hoe sluit deze studierichting aan op je opleiding?

Goed

Wat is het niveau van deze studierichting?

Gemiddeld

Toelichting

De colleges en docenten zijn over het algemeen goed en vakkundig, al heb je in het onderwijs wel last van verschil in visie tussen de docenten. Het niveau van de studie is behoorlijk hoog, maar als je het goed bijhoudt is het heel goed te doen.

Welke kwaliteiten moeten aankomende studenten hebben om deze studierichting succesvol af te ronden?

Creatief, Gedisciplineerd, Kunnen presenteren, Gemotiveerd, Ondernemend, Nauwkeurig, Samenwerkend, Stressbestendig, Zelfstandig

Waarom moeten aankomende studenten juist over deze kwaliteiten beschikken?

Als docent moet je gewoon heel zelfstandig aan de slag kunnen, in de muziek moet je ondernemend zijn, en je moet als docent met medestudenten en later collega's goed kunnen overleggen en samenwerken. Je moet goed kunnen presenteren - logisch -, en creativiteit is ook erg prettig , bijvoorbeeld bij lessen bedenken of speelstukjes of liedjes schrijven, misschien niet persé noodzakelijk. Gemotiveerd zijn is erg belangrijk, anders haal je de opleiding niet.

Wat zijn volgens jou de positieve en negatieve punten van deze studierichting?

Positief: - Breed scala aan vakken en vakgebieden - Veel ervaring op doen: je loopt al stage vanaf dag 1. - Goede vakkundige docenten - Sfeer in de opleiding in Zwolle: er zijn veel extra activiteiten, en omdat het een kleine groep is kent iedereen elkaar. Negatief: - Je moet vaak zelf achter je zaken aan gaan, niet alles is even goed geregeld.
© 2019 Intostudies
SMIT. Digitaal vakmanschap